Vývoj aplikací pro iPhone: Hello World app
První část vývoje aplikací pro iPhone. Programovací jazyk, vývojové prostředí a první jednoduchý Hello World program.
Pokud se rozhodnete vyzkoušet napsat svou první aplikaci pro iPhone (nebo iPad), je důležité vědět, že bude nutné vyvíjet na operačním systému Mac OS X, na Windows nebo Linuxu vývoj bohužel možný není. Existuje několik pokusů, které se snaží vývojové prostředí emulovat, ale žádný není na takové úrovni, aby byl použitelný.
Samotný vývoj probíhá pomocí frameworku Cocoa, který Apple používá víceméně pro všechny jejich produkty.
Cocoa
Většina frameworku je implementována v programovacím jazyku Objective-C, který rozšiřuje standardní ANSI C o syntaxi pro definici objektových vlastností (tříd, metod a vlastností objektu). Je vcelku rychlý a flexibilní, takže pokud zvládáte C nebo C++ a umíte pracovat s objekty, bude pro vás vývoj jednodušší.
Cocoa používá pro vývoj standardní MVC model, je tak jednoduché oddělovat logiku celé aplikace od jiných vrstev.
Vývojové prostředí
Jako vývojové prostředí Apple nabízí nástroj pojmenovaný XCode, který slučuje snad vše potřebné, co budete pro vývoj potřebovat.
Celé prostředí můžete zdarma stáhnout v „Apple developer center“, po přihlášení pod svým účtem.
Vývojové prostředí nabízí mimo jiné i emulátory, na kterých můžete své aplikace testovat, stejně jako by běžely na iPhone nebo iPadu, při vývoji a k vyzkoušení není tedy potřeba platit žádný poplatek pro distribuci a programy testovat na iPhone.
iPhone Hello World app
Pokud máte XCode nainstalováno, můžete jej spustit, a vytvořit si nový projekt.
Pro nový projekt využijete možnost „View-based application“, která se skrývá pod možností iOS – Application (projekt můžete pojmenovat „HelloWorld“).
Po vytvoření projektu se vám otevře okno, ve kterém vidíte určitou hierarchii souborů, které tvoří celý projekt. Prozatím vás bude zajímat pouze adresář Classes, ve kterém si najdete soubor s názvem „HelloWorldViewController.m“ (název se může lišit podle pojmenování projektu).
Pokud bychom nyní program kompilovali, spustili a vyzkoušeli jej emulovat, otevřela by se nám prázdná aplikace, ve které by nebylo vůbec nic.
Dopíšeme si jednoduchou funkci, která vypíše do této aplikace text „Hello World“.
V otevřeném ViewControlleru si najdeme (nebo dopíšeme) funkci viewDidLoad, která bude nejspíše celá zakomentovaná.
Funkci upravíme následně:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 |
//Implement viewDidLoad to do additional setup after loading the view, typically from a nib. - (void)viewDidLoad { [super viewDidLoad]; //vytvoříme novy label, kterému nastavíme polohu a velikost UILabel *helloLabel = [[UILabel alloc] initWithFrame:CGRectMake(130, 160, 130, 160)]; [self.view addSubview:helloLabel]; //do labelu přidáme text helloLabel.text = @"Hello World"; //můžeme upravit pozadí helloLabel.backgroundColor = [UIColor clearColor]; //nebo zarovnání textu apod. helloLabel.textAlignment = UITextAlignmentCenter; } |
Tímto do layoutu přidáme nový label, kterému nastavíme určité vlastnosti. Nyní můžeme program vyzkoušet.
Kompilace a emulace
Abychom program spustili a emulovali, musíme nejprve vybrat v editoru, že jej chceme emulovat (pokud bychom vybrali možnost simulovat, musíme připojit iPhone a zaregistrovat jej u Apple pomocí přidělené licence).
Nyní nám nic nebrání ve spuštění kompilace a spuštění pomocí tlačítka „Build and Run“ v editoru.
Program by se měl bez problémů zkompilovat a spustit:
Emulace programů
Emulace je ve vývojovém prostředí vyřešena vcelku dobře a jednoduše můžete měnit zařízení, do kterého chcete emulaci provádět. Toto zařízení se chová jako klasický kus hardwaru, můžete využívat multitouch, můžete měnit polohu a zkoušet tak polohové senzory apod.
Závěrem
Tohle byla pouze velmi jednoduchá aplikace, která pouze vypíše text, příště se podíváme na rozdělení jednotlivých souborů v projektu, jejich použití apod.
Dik moc, tenhle clanek mi hodne pomohl.